
Kenmerken
Welke kenmerken moet een website hebben?
Welk doel wil je bereiken met je website.
Wil je meer producten verkopen?
Wil je in contact komen met nieuwe klanten?
Of wil je jou bestaande klanten via de site informeren?
Naast het doel zijn er nog een aantal andere kenmerken waar succesvolle websites aan voldoen. Deels zijn dit technische kenmerken.
Aan de andere kant heb je ook te maken met smaak zoals:
Vindt jouw doelgroep de website wel mooi?
Herkennen zij zich in de sfeer van de site?
Als we kijken naar succesvolle websites dan zien we een aantal elementen altijd terugkomen zoals hieronder beschreven.
Kenmerken:
VINDBAARHEID
Dagelijks voeren we zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten per dag uit op Google. Het is dus belangrijk dat je tussen die zoekresultaten komt te staan, ook al heeft je doelgroep misschien nog nooit van je bedrijf gehoord.
Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘Kapsalon Hasselt’, willen wij op de eerste pagina verschijnen van de zoekresultaten. Door de juiste zoekwoorden te verwerken op je website zoals bijvoorbeeld in blogs, heb je een grote kans dat je beter vindbaar wordt. Met als resultaat: meer leads en klanten.
SNELHEID
Ken je dat? Je opent een website en je moet twee minuten wachten totdat die volledig geladen is? Waarschijnlijk niet… de meeste bezoekers haken na drie seconden af.
Dat is dus al een belangrijke reden om een snelle website te hebben (en te houden).
Daarnaast heeft de snelheid invloed op jouw vindbaarheid. Google vindt snelle websites namelijk heel belangrijk. Jouw positie op de zoekresultaten pagina, de ranking, is dus ook afhankelijk van de snelheid. Ben je benieuwd hoe snel jouw website is? Met Google Pagespeed kun je dit meten. De elementen die veel laadtijd hebben, schreeuwen om optimalisatie.
GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
Natuurlijk heb jij vooraf al bedacht welke stappen de bezoeker van jouw website moet nemen om uiteindelijk tot actie over te gaan. Zoals iets aankopen, aanvragen of gegevens achterlaten. Niet? Dan wordt dat hoog tijd! Wil jij dat de bezoekers van de homepage bijvoorbeeld naar de productpagina gaan en vervolgens gaan afrekenen? Dan moet je dat pad, de ‘customer journey’ zo duidelijk mogelijk maken voor de gebruiker. Je wilt niet dat ze verdwalen. Hoe gebruiksvriendelijker jouw website, des te gemakkelijker de gebruiker zijn weg vindt.
Je kunt het vergelijken met de looproute van een supermarkt. Die lijkt random, maar daar is goed over nagedacht. Het maakt niet uit wat er op jouw lijstje staat, de route leidt jou langs alle schappen in de winkel.
En uiteraard moet de website ook zelf makkelijk aanpasbaar zijn(indien je het zelf wil doen.
KLEURGEBRUIK
De kleuren die je op de website gebruikt, zijn vaak afgestemd op de algemene huisstijl. Zo blijft alles mooi in lijn en krijg je de juiste uitstraling. Niks is dus goed of fout, zolang het maar aansluit bij de huisstijl en het product/dienst. Bij de ene klant gaan we voor levendige kleuren en bij de ander kiezen we voor strak en fris. Het gaat om de juiste balans van de kleuren zodat de bezoeker het niet als vervelend gaat ervaren. Zorg in ieder geval voor voldoende wit. Zo houd je het lekker rustig en dat is prettig voor de gebruiker.
KNOPPEN
Knoppen zijn erg belangrijk. Misschien zijn ze zelfs bepalend voor het uitstippelen van de route van jouw website bezoekers. Denk nog maar eens terug aan die gebruiksvriendelijkheid. Als je de bezoeker van je homepage via de productpagina naar de betaalpagina wilt leiden, dan kun je daar onder andere knoppen voor inzetten..
CONTENT(Terugkerende bezoekers)
Hoe zorg je ervoor dat bezoekers terug blijven komen naar jouw website? Juist, door ze regelmatig nieuwe content aan te bieden. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Je kunt af en toe een nieuw blog artikel plaatsen. Maar je kunt er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd een actie aan te bieden, of een nieuw product. Hierdoor nodig je jou bezoekers uit om terug te komen.
MOBIELVRIENDELIJK
Dit is tegenwoordig een must. Websites die mobielvriendelijk zijn, zijn websites die zich aanpassen aan het schermformaat waar het op bekeken wordt. Zo werkt het zowel op smartphone, als op laptop en je hoeft niet voor elk apparaat een andere website te bouwen. Alle websites die wij bouwen zijn standaard aangepast.
BEWEGEND BEELD
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En bewegend beeld wordt de laatste tijd ook steeds meer ingezet. Op Facebook, Linkedin en Instagram zie je steeds meer video. Snapchat, TikTok en YouTube draaien helemaal om video. Daarom geloven wij er ook in dat bewegende beelden, zoals video of animatie een verrijking zijn voor een website. Je brengt de boodschap hiermee sneller over.
Dit zijn een aantal kenmerken van succesvolle websites. Herken je jouw website hierin?
Voldoet jouw huidige website aan deze kenmerken?
Of wil je een nieuwe website met die kenmerken?
Wenst u meer informatie betreffende een nieuw webdesign voor uw bedrijf. Wenst u dat wij de websitebouw doen voor u. Wij hebben keuzes uit vele webontwerpen. Neem gerust vrijblijvend contact op met ons.
Neem contact op met ons.
U kan ons bereiken op volgende manieren